Papírból dolgoznak

Erősen korlátozná a tárgyalások nyilvánosságát az új polgári perrendtartás, amelyben a gyorsaság szempontja mindent felülírna.

.

papirbol

.

„A törvényjavaslatot ezennel tisztelettel megtagadom” – Németh János, a polgári perrendtartás kodifikációs főbizottságának elnöke, az Alkotmánybíróság volt elnöke fogalmazott így egy múlt heti konferencián a parlament előtt lévő, végszavazásra váró polgári perrendtartással kapcsolatban. Olyan szövegről mondott kritikát, amelyen amúgy már jó három éve dolgozott, méghozzá a kormány felkérésére, csaknem 120 neves jogásszal közösen. Arra az igazságügyi miniszter által jegyzett javaslatra viszont, ami végül az Országgyűlés elé került, egyik szakértő sem ismert rá. Ahogy Németh fogalmazott, „a szakértői anyagnak nemhogy az átvételét, de az elolvasását sem tapasztalta”. Így pedig használhatatlan, olykor nevetséges perjogi szabályozás készült, amely abszurd esetekben emberek ezreit fogja megfosztani a jogaitól.

A tervezet azért is különösen ijesztő, mert a polgári perrendtartás alapján évente csaknem 250 ezer per és több mint egymillió nem peres eljárás indul. S bár az említett konferencián a benyújtott törvényjavaslat születési körülményeit ecsetelő Németh és a javaslatot ízekre szedő előadók is olyan vastapsot kaptak, amilyet egy elsöprő sikerű színházi premieren a színészek is megirigyelhetnének, a szaktárcánál a szokatlanul éles kritikákból mintha semmit sem érzékelnének. „Ez volt a legjobb kompromisszum” – fogalmazott Völner Pál, az igazságügyi tárca államtitkára a HVG-nek, hozzátéve, hogy a jogalkotási felelősség természetesen a minisztériumé.

A cél – az eljárások felgyorsítása – mindenesetre nemes, ennek érdekében számos újítást terveznek. Mindezek alapján egészen újfajta pereskedésre lehet felkészülni. Várhatóan 2018. január 1-jétől hozzá kell szokni például ahhoz, hogy minden pereskedőnek – annak is, aki perel, és annak is, akit bepereltek – kutya kötelessége lesz a per befejezését minden erejével elősegíteni. Ez még talán érthető is, az viszont már a szakértők szerint is nonszensz, hogy a törvényjavaslat a peres fél saját érdekével ellentétes cselekedetet vár el azzal, hogy bevezeti a „feltárási kötelezettséget”. Nehezen hihető például az, hogy az ellenfél felszólítására egy adós ki fogja adni a birtokában lévő átvételi elismervényt, ha amúgy még a kölcsön tényét is tagadja.

Újítás lesz abban is, hogy a tudatos hazugság tilalma helyett a jövőben igazmondási kötelezettség terheli a pereskedőket. De kíméletlenül lecsapnak a hibázókra is: tömegek csúszhatnak le követeléseik behajtásáról pusztán azzal, ha nem az illetékes bíróságra adják be a keresetüket. A jogvesztő határidő ketyegni fog ugyanis a gyakorlatban hónapokat igénylő ügyáthelyezés ideje alatt is. Különösen igaz ez a járásbíróságok előtti perekre (idetartozik minden 30 millió forint alatti követelés), ahol nem kötelező a jogi képviselet. De elég lesz egyetlen feledékeny ügyvéd is ahhoz, hogy egy természeti katasztrófa után tömegek bukják el a követelésüket. És mivel ebben sem elég következetes a javaslat, így akár az is elérhető, hogy egy nagy multi ellen indított kártérítési pert ne a hatáskörileg illetékes törvényszék, hanem a helyben jellemzően „megértőbb” járásbíróságon tárgyaljanak.

A teljes cikk erre a linkre kattintva olvasható.

Forrás: hvg

Van kérdése?

Jöjjön el a személyes konzultációra!

További információért kattintson a zöld gombra:

Érdekel a személyes konzultáció!